مهدی انجیدنی، در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان به‌ بیان مزیت‌ها و مشخصات این پیام‌رسان در مقایسه با نمونه‌های خارجی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه های اجتماعی پیام رسان برای تعداد زیادی از افراد جامعه از ابزارهای اساسی زندگی محسوب می‌شود، لذا این شبکه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند. در حال حاضر بیشتر استفاده از نرم‌افزارهای پیام رسان توسط مردم، به پیام رسان‌های خارجی مربوط می شود. این موضوع همیشه یکی از دغدغه‌های دولتمردان و جامعه‌شناسان بوده؛ زیرا استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی می‌تواند موجب ایجاد مشکلات امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین خروج اطلاعات مردم از کشور شود.

در چند ماه اخیر با داغ شدن بحث فیلترینگ پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام؛ موضوع شبکه‌های اجتماعی داخلی داغ‌تر شد. به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان برای بررسی چالش‌های موجود بر سر راه پیام‌رسان‌های داخلی و آشنایی بیشتر کاربران با آن‌ها، با مدیر یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی گفتگویی داشت که در ادامه می‌خوانید.

مهدی انجیدنی مدیر پیام‌رسان ایرانی گپ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در معرفی امکانات و قابلیت‌های این پیام‌رسان اظهار داشت: پیام‌رسان گپ به طور طبیعی امکانات مربوط به پیام‌رسانی مانند چت، گروه، کانال و ….. را دارد. ما در گپ سعی داشتیم با فراهم کردن قابلیت‌های دیگری غیر از این امکانات ابتدایی، بستری برای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی مردم ایجاد کنیم. این امکانات به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک سری مربوط می‌شود به کسانی که خودشان فنی هستند و می‌توانند از امکانات گپ برای توسعه‌ی سرویس‌های خود استفاده کنند. سری دوم کسانی هستند که دارای یک محتوایی هستند و از قابلیت‌های گپ برای ارائه‌ی این محتوا استفاده می‌کنند، مانند معلمی که در اوقات فراغت خود ویدئوهای آموزشی تهیه می‌کند و با استفاده از گپ آن‌ها را به فروش می‌رساند. در واقع می‌توان گفت گپ بستر سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده است.

گپ

وی در خصوص امکانات و قابلیت‌های گپ ادامه داد: این پیام‌رسان قسمت‌های جانبی زیادی مانند “دنیای بازی‌های گپ” دارد؛ ما با بازی‌سازان مختلف در داخل و خارج کشور در حال مذاکره هستیم و در حال حاضر ۱۰-۱۲ بازی مختلف در گپ وجود دارد و چند بازی دیگر تا پایان فروردین به نرم‌افزار اضافه خواهد شد. این بازی‌ها معمولاً دارای لیگ هستند و به صورت هفتگی و ماهانه یا از طرف گپ و یا از طرف شرکت سازنده، به بازیکنان جایزه داده می‌شود. اکثر این بازی‌ها رایگان هستند اما بعضی از آنان از طرف شرکت بازی‌ساز در برخی مراحل به صورت پولی تعریف شده است.

فروشگاه‌های اینترنتی کوچک در حال راه‌اندازی است

مدیر پیام‌رسان گپ در رابطه با دیگر امکانات این نرم‌افزار توضیح داد: یکی دیگر از قابلیت‌های این پیام‌رسان، قسمت “دنیای گپ” در آن است؛ در این بخش بیش از ۳۰۰ سرویس متنوع در بیست دسته‌بندی مختلف توسط شرکت‌ها و افراد مختلف که دارای محتوا یا خدمات یا محصولات خاصی بودند، فراهم شده است. از جمله‌ی این امکانات می‌توان به خواندن روزنامه‌ها، خرید بلیت، رزرو هتل، خرید شارژ و …. اشاره کرد. در واقع این امکان در گپ ایجاد شده که افراد بدون نیاز به مراجعه به اینترنت، خدمات مختلف را به طور مستقیم از ارائه‌دهنده آن خدمت دریافت کنند. خدمات دیگری مانند ابزار آزمون‌ساز، مسابقه‌ساز، محتواساز و….. در آینده نزدیک به وجود می‌آید که به عنوان مثال یک معلم با استفاده از آن می‌تواند آزمون‌های مختلف را طراحی کند و با استفاده از آن درآمد کسب کند.

انجیدنی در خصوص فروشگاه‌های اینترنتی گپ، گفت: فروشگاه‌های اینترنتی کوچک در حال راه‌اندازی است که بخشی از آن به کسب‌وکارهای خانگی مربوط می‌شود. در واقع در گپ این امکان فراهم شده است که افراد بدون نیاز به سرمایه اولیه، هزینه و دانش فنی می‌توانند به راحتی یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند و اگر کالایی در محل کار یا خانه تولید می‌کنند یا خدمتی را ارائه می‌دهند، از این طریق آن را عرضه کنند.

گپ

در تلگرام با یک بازار سیاه مواجه هستیم

وی در رابطه با مزیت‌هایی که پیام‌رسان‌های داخلی در کسب‌وکار نسبت به ابزارهای خارجی دارند، اظهار داشت: آن چیزی که به عنوان کسب‌وکار در تلگرام مطرح می‌شود، به این معنی است که افراد صرفاً یک کانال دارند که با استفاده از آن یا تبلیغات می‌کنند یا کالایی که تولید خودشان است را معرفی می‌کنند که این تبلیغات در بسیاری از ابزارهای دیگر هم صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها به هیچ وجه کسب‌وکار مفید محسوب نمی‌شود، زیرا اولاً در بین این موارد تعداد زیادی کالای تقلبی و یا قاچاق وجود دارد؛ در واقع در تلگرام با یک بازار سیاه مواجه هستیم و کالاهایی که ارائه می‌شود، اکثرشان غیرقانونی هستند و کالاهایی که از این طریق فروخته می‌شود قابل رهگیری نیست. این موضوع به یکی از موارد اصلی جرم‌های فضای سایبر تبدیل شده و تعداد قابل توجهی پرونده این چنینی در پلیس فتا و قوه قضائیه وجود دارد که اکثر این پرونده‌ها قابل پیگیری نیست.

مدیر پیام‌رسان گپ در این خصوص ادامه داد: اما در پیام‌رسان‌های داخلی موضوع متفاوت است. به عنوان مثال در گپ ما تلاش کردیم یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنیم تا تمام روند تبلیغ و معرفی کالا، پرداخت آنلاین، دریافت کالا و….. در پیام‌رسان صورت بگیرد. ضمن اینکه نظارت و پشتیبانی نیز به طور جدی پیگیری می‌شود و اگر باز هم مشکلی پیش بیاید، آن مشکل توسط خود گپ و همچنین دستگاه‌های نظارتی قابل پیگیری است.

گپ حدود یک میلیون و سیصد هزار کاربر فعال دارد

انجیدنی در رابطه با تعداد کاربرانی که این پیام‌رسان جذب کرده، توضیح داد: گپ از اواخر زمستان سال ۹۵ معرفی شد و از آن موقع تا الآن توانست حدود یک میلیون و سیصد هزار کاربر فعال و حدود یک میلیون و ششصد یا هفتصد هزار کاربر ثبت‌نامی جذب کند. ما از زمان معرفی گپ تا الآن تقریباً روند رشد ثابتی در جذب کاربر داشتیم، اما در چند ماه اخیر، هم به واسطه استارت‌آپ‌های بیشتری که روی این پیام‌رسان ایجاد شده و هم به دلیل تنوع بیشتری که در خدمات گپ اضافه شده، کمی سرعت رشد تعداد کاربرانمان بیشتر شده است.

گپ

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیام‌رسان‌های داخلی از نظر فنی و تخصصی توانایی جایگزینی ابزارهای خارجی را دارند، اظهار داشت: ما در حال حاضر در کشور در بسیاری از حوزه‌های فناوری مانند فروشگاه‌های اینترنتی، سرویس‌های اشتراک ویدئو، مارکت‌ها و….. ابزارهای زیادی داریم که در روز به چند ده میلیون نفر خدمات ارائه می‌کنند و هیچ مشکلی هم ندارند؛ این نشان می‌دهد که موضوع ارائه سرویس به تعداد مشترک بالا در حد نیاز کشور، آنقدر چیز سخت و پیچیده‌ای نیست که دانش آن در کشور وجود نداشته باشد. به نظر من پیام‌سان‌های داخلی این توان را دارند که در یک زمان خیلی کوتاه تمام نیاز داخل را پوشش دهند و حتی این توان هست که به کاربرانی از کشورهای دیگر نیز سرویس ارائه دهند. پیام‌رسان گپ در حال حاضر تعداد زیادی مشترک در کشورهای عربی دارد که فقط در یکی از این کشورها بیش از دویست هزار کاربر داریم.

مدیر پیام‌رسان گپ در خصوص اینکه چه پیش‌نیازهایی لازم هست تا پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند در حد ابزارهایی مثل تلگرام رشد کنند، گفت: رشد پیام‌رسان در درجه‌ی اول منوط به این است که از آن استفاده شود؛ در حال حاضر اکثر پیام‌رسان‌های داخلی، هنوز به آن اندازه که ظرفیت ایجاد کرده‌اند، کاربر جذب نکرده‌اند. لذا به نظر من نباید خیلی نگران توانایی پوشش نیازهای مردم بود و با این روند که در حال پیشرفت هستیم، می‌توانیم نیازها را پوشش دهیم. در آینده هر چقدر نیاز کشور بیشتر شود و مردم برای کاربردهای متنوع‌تر به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه کنند، قطعاً به همان نسبت لازم است سخت‌افزارها و زیرساخت‌های شبکه‌ای تأمین شود. این روندی است که در سایر پروژه‌های موفق که در بالا ذکر شد، صورت گرفت. کشور ما در حوزه‌ی IT چه در سخت‌افزار و چه در نرم‌افزار تجربیات موفق بسیار خوبی دارد؛ پیام‌رسان هم از این قاعده مستثنی نیست و با این تجربیاتی که وجود دارد، به طور قطع ابزارهای داخلی می‌توانند نیاز داخل را پوشش دهند و در این زمینه دغدغه خاصی وجود ندارد.

توقع این است که مسئولین  از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند

انجیدنی در پاسخ به این سؤال که چه حمایتی را از دولت مطالبه دارید، ابراز داشت: به طور کلی هیچ تولید کننده‌ای نباید به دنبال حمایت دولتی باشد، بلکه این مردم هستند که باید با استفاده کردن از آن ابزار، از آن حمایت کنند. اما اگر بخواهیم چیزی از دولت مطالبه کنیم، آن مطالبه، همان چیزی است که از مردم می‌خواهیم، یعنی توقع این است که مسئولین چه برای استفاده‌های شخصی و چه برای ارائه خدمات به مردم، از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند. به عنوان مثال هر مسئولی بگوید من هر ارتباطی که از طریق تلگرام با مردم دارم را می‌بندم و از ابزارهای داخلی استفاده می‌کنم.

همچنین در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های کشور برای ارائه خدمات به مردم، هر کدام یک نرم‌افزار یا سایت ایجاد کرده‌اند که خیلی از مردم به دلیل عدم آشنایی و عدم تمرکز این سرویس‌ها، از آن‌ها استفاده نمی‌کنند؛ اگر این خدمات بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی ارائه شود، هم کار آن دستگاه‌ها و هم کار مردم آسان می‌شود. با این کار این امکان ایجاد می‌شود که پیام‌رسان‌های داخلی یک درگاه واحد برای انجام همه‌ی امور دولت الکترونیک، خدمات تجاری و رفاهی کشور و….. باشند. یعنی دولت به جای حمایت‌های ظاهری باید وارد میدان عمل شود و ابتدا خودشان به طور واقعی از ابزارهای داخلی استفاده کنند. البته ناگفته نماند که الآن هم قدم‌هایی در این حوزه برداشته شده و ما خدماتی مانند خلافی خودرو را در گپ داریم و مذاکراتی هم برای سایر خدمات صورت گرفته است و امیدواریم که زودتر نتیجه دهد.

گپ

روند حرکت مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی روند بهتر خواهد شد

وی در خصوص نارضایتی‌هایی که گاهی از سوی مردم از پیام‌رسان‌های داخلی مطرح می‌شود توضیح داد: این حرف نمی‌تواند نظر مردم باشد، زیرا در حال حاضر اکثر مردم هنوز از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نکرده‌اند. اگر حدود شش میلیون نفر از ایرانیان پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌ باشند، در واقع حدود ده درصد از جامعه تا الآن تجربه‌ی استفاده از آن را داشته‌اند. از این شش میلیون نفر حداقل چهار میلیون نفر الآن به صورت فعال از آن استفاده می‌کنند، این یعنی این تعداد کاربر، از پیام‌رسان‌های داخلی راضی بودند که به فعالیت خود ادامه دادند.

به نظر من اینکه پیام‌رسان‌های داخلی از کیفیت پایینی برخوردار هستند، باوری است که توسط برخی کانال‌های تلگرامی و بعضی‌ رسانه‌های خارجی ایجاد شده و هدف آن ترویج این باور است مردم علاقه‌ای به پیام‌رسان‌های داخلی ندارند و با توجه به توضیحاتی دادم، این باور کاملاً غلط است. روند حرکت مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی روند خوبی بوده و در آینده هم وقتی مردم استفاده از آن‌ها را تجربه کنند، این روند بهتر خواهد شد، چون واقعاً برای خود آن‌ها هم راحت‌تر است؛ شما فرض کنید الآن تلگرام حتی یک تقویم شمسی ندارد، این در صورتی است که ابزارهای داخلی امکانات متعددی از این دست دارند. یا موضوع تعرفه‌ی اینترنت، یکی دیگر از مواردی است که برای مردم مفید است؛ در حال حاضر تعرفه اینترنت اکثر پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم یا یک‌چهارم شده است و در آینده نزدیک شاید رایگان شود. این یعنی هزینه‌ی تمام شده‌ی استفاده از پیام‌رسان برای کاربر به شدّت پایین می‌آید.

انتهای پیام/

این خبر را به اشتراک بگذارید :