این روزها با توجه به حوادث مرگباری که برای یکی از خودروهای ناوگان اوبر و تسلا مدل X رخ داده، فناوری خودران و ابعاد مثبت و منفی آن بار دیگر به موضوع بحث و جدل های فراوان تبدیل شده است. اگر چه در حوادث یاد شده دو نفر جان خود را از دست داده اند، اما نباید فراموش کنیم که روزانه رفت و آمدهای زیادی در حالت خودران انجام می گیرد و نمی توان تنها با دو سانحه این فناوری را تماما زیر سوال برد.

علی رغم سوانحی که برای اتومبیل های خودران در حین تست یا انجام وظیفه پیش آمده، تحقیقات و گسترش فعالیت شرکت های فعال در این حوزه کماکان ادامه دارد. همین چندی پیش بود که ویمو از افزودن ۲۰ هزار دستگاه جگوار I-Pace به ناوگان خود در سال های آتی خبر داد. علاوه بر این کراس اوور برقی، ظاهرا ویمو از محصولات هوندا نیز در ناوگان خود بهره خواهد گرفت.

به منظور تست اتومبیل های خودران در مسیرها و معابر عمومی، کمپانی های مختلف باید مجوزهای لازم را از مقامات دولتی کسب کنند. تا همین چندی پیش این مجوزها فقط برای سطوح پایین فناوری خودران صادر می شد؛ به این معنی که حتما باید راننده ای پشت فرمان این دسته از اتومبیل ها می نشست تا در شرایط اضطراری کنترل وسیله نقلیه را در اختیار بگیرد.

Pittsburgh is becoming a testing site for autonomous vehicles

با تدابیری که مقامات کالیفرنیا اندیشیده اند، قرار است بزودی شاهد قوانین و مقررات تازه ای برای تست اتومبیل های خودران در این ایالت پیشگام باشیم. طبق این قوانین جدید امکان تست خودروهای مجهز به سطح ۵ از فناوری خودران نیز در کالیفرنیا مجاز خواهد شد.

در صورت تحقق این مساله، کالیفرنیا اولین ایالتی خواهد بود که اجازه تست خودروهای مجهز به سطح ۵ از فناوری خودران را در خیابان ها صادر می کند.

A driverless car on the streets of Mountain View, Calif.

بر اساس گزارش واشینگتون پست، به واسطه قوانین مذکور شرکت های فعال می توانند اتومبیل های بدون فرمان، بدون پدال و همچنین فاقد هر گونه کنترل کننده های انسانی را به معابر عمومی بفرستند.

البته کسب مجوزهای لازم برای این کار مراحل سختی داشته و خودروهای مجهز به سطح ۵ از فناوری خودران باید کارایی سیستم های گوناگون خود را در محیطی مشابه با خیابان های شهری اثبات کنند.

waymo_minivan

دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا در این باره گفته:

این دپارتمان با هیچ درخواستی موافقت نخواهد کرد مگر آنکه شرکت درخواست کننده تمامی پیش نیازهای امنیتی مرتبط را که در قوانین و مقررات ذکر شده، رعایت کرده باشد.

علاوه بر اینها، کمپانی های متقاضی تست، باید انجمن های موجود در هر منطقه را در جریان آزمایش اتومبیل های خودران خود قرار دهند. همچنین هر گونه تصادف – حتی جزئی ترین موارد – باید گزارش شوند، این مساله درباره هر نوع ایراد مربوط به سیستم های فناوری خودران نیز صادق است.

self-driving-cars-california

آنطور که اعلام شده قوانین جدید از همین ماه در کالیفرنیا اجرا خواهند شد. پیش بینی می شود بعد از کالیفرنیا ایالات دیگر نیز بدون توجه به حوادث اخیر، قوانین مشابهی را تدوین و اجرا کنند.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :