بسیاری از ما سمند را تحت عنوان خودروی ملی میشناسیم. این خودروی نه چندان ایمن از سال ۱۳۸۰ به بعد با فیس لیفت های مختلف و صد البته بسیار مشابه ای مثل سمند، سمند سال، سمند lx، سمند سورن وارد بازار شده و توانسته به دلیل تک قطبی بودن صنعت خودروسازی داخل کشور فروش نسبتا خوبی را نیز تجربه کند.

به تازگی تصاویری از هشتمین فیس لیفت این خودرو یعنی سمند سورن جدید که گفته می شود سال آینده راهی جاده ها خواهد شد منتشر شده است.

با دقت در تصاویر سورن جدید متوجه خواهیم شد که این فیس لیفت نیز تفاوت ظاهری چندانی با فیس لیفت های قبلی نداشته و در حقیقت، ایران خودرو تغییرات کوچکی را در چراغ های جلو و عقب، سپر جلو و عقب، رینگ‌ های آلومینیومی و نمای داخل کابین اعمال کرده است.

با توجه به این تصاویر، رینگ های آلومینیومی این فیس لیفت جدید جذاب تر شده که این تغییر کوچک به نوبه خود برای ایران خودرو یک گام مثبت فوق العاده بلند محسوب می شود!

طراحی کلی چراغ های عقب و جلو تغییر چندانی نکرده و مهندسان طراح پس از تلاش ها و محاسبات فراوان تنها به تغییر گرافیک داخلی چراغ ها اکتفا کرده اند که صد البته بسیاری از فروشگاه های مخصوص وسایل جانبی خودرو نیز این آپشن لوکس را ارائه می دهند!

با توجه به تصاویر این سورن جدید به نظر می رسد که باید به مهندسان و مدیران ایران خودرو یادآوری کرد که هدف از ارائه فیس لیفت یک خودرو اصلاح مشکلات ظاهری و گاها فنی آن در راستای افزایش محبوبیت و کیفیت است.

در واقع با کوچک یا بزرگتر کردن چراغ های خودرو، تغییر داشبورد و جلوپنجره و یا حتی اعمال تغییرات کوچک در رینگ ها و کابین نمی توان فیس لیفت جدیدی را راهی بازار کرد.

از نظر بسیاری از کارشناسان چنین مدل هایی فیس لیفت محسوب نمی شوند. البته ایران خودرو توانسته است با همین فرمول هفت فیس لیفت جذاب و تقریبا مشابه راهی بازار کند که مصرف کنند داخلی نیز از سر اجبار و ناچاری مجبور به خرید آنها است!

عموما فیس لیفت ها در سه گروه طراحی مجدد (Redesign)، تغییرات ظاهری عمده (Major Facelift) و جزئی (Minor Facelift) تقسیم بندی شده که قطعا ایران خودرو تنها در دسته آخر تخصص دارد.

واقعیت این است که سمند خود بر پایه پژو ۴۰۵ ساخته شده و در واقع بر روی شاسی و پلتفرم این خودرو سوار است. با توجه به مشکلاتی فراوانی که دامنگیر نسخه ها و فیس لیفت های متفاوت این خودرو شده دیگر تغییرات جزئی کارساز نبوده و احتمالا ایران خودرو تنها با طراحی مجدد می تواند از این مشکلات رهایی پیدا کند.

در واقع تغییرات جزئی و عرضه فیس لیفت های متنوع نمی تواند مشکلات فراوان سدان ملی را حل کند. خطوط و فرم کلی بدنه سمند قدیمی شده و احتیاج به نسلی جدید دارد.

نقاط کور خودرو به همراه ستون های نسبتا پهن، صندلی های نامناسب، صدای بالای موتور، مصرف بالای سوخت و وضعیت نه چندان مناسب سیستم تعلیق و کمک فنرها تنها گوشه ای از مشکلات سمند است که مصرف کنندگان به ستوه درآورده است.

باید در نظر گرفت یکی از عمده نقاط ضعف تقریبا تمامی خودروهای ایرانی کیفیت و ایمنی پایین آن هاست. ایران خودرو می تواند با طراحی مجدد یک مدل ایده آل یا به عبارت دیگر عرضه خودرویی بر روی یک پلتفرم بهتر با این چالش قدیمی و پیچیده مبارزه کرده و سیل عظیمی از مشتریان جدید را به سمت خود روانه کند.

عموما خودروسازان اگر تمایلی به ادامه تولید یک خودرو داشته باشند بعد از تولید بلند مدت آن، نسخه ای با طراحی مجدد و یا نسل بعدی از خودرو را راهی بازار می کنند. بد نیست بدانید مرسدس بنز نیز C کلاس مدل ۲۰۱۴ خود را بر پایه طراحی مجدد مدل ۲۰۱۲ این خودرو مهندسی و راهی بازار کرد.

در کنار تمامی نقاط ضعف سمند بد نیست با اشاره به فراوانی قطعات یدکی و خرید و فروش آسان، یادی هم از نقاط مثبت این خودروی ملی کنیم.

مدیران صنعت خودروسازی داخلی باید در نظر بگیرند که احتمالا در دراز مدت و با توجه به ایمنی کم و سیر نزولی کیفیت خودروهای ایرانی درصد بالایی از مشتریان ایرانی که توانایی مالی مناسبی داشته باشند به سمت خودروهای خارجی و بعضا چینی متمایل شده و از کالای به ظاهر ایرانی روی برخواهند گرداند که طبیعتا این موضوع خواسته هیچ مسئول دلسوزی نیست!

در انتهای لازم به ذکر است هرچند که بسیاری معتقدند این تصاویر متعلق به سورن جدید است، اما ایران خودرو هنوز هیچ اطلاعیه رسمی مبنی بر معرفی و عرضه این وسیله نقلیه ارائه نداده است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :