انسان قادر نیست بدون آب و غذا زندگی کند. شاید بتوان بیشتر از سه هفته گرسنگی را تحمل کرد، همان‌طور که مهاتما گاندی، ۲۱ روز کامل روزه بود و حتی ذره‌ای ماده خوراکی نخورد؛ اما این شرایط در مورد آب کاملا متفاوت است.

دست‌کم ۶۰ درصد از بدن انسان را آب تشکیل داده است و تمامی سلول‌های زنده برای ادامه حیات و انجام وظایف خود به آب نیاز دارند. آب نقش روان‌کننده‌ی مفاصل، تنظیم کننده دما از طریق تعریق و تنفس را در بدن به عهده دارد و به دفع ضایعات از بدن نیز کمک می‌کند.

به‌نظر می‌رسد که حداکثر زمانی که یک شخص قادر است بدون آب زنده بماند، یک هفته است. این گمانه‌زنی را دکتر رندال کی پکر، استاد بیولوژی در دانشگاه جرج واشنگتن، در سال ۲۰۱۳ میلادی به خبرگزاری ان‌بی‌سی نیوز گفته بود و بیان داشته بود که در نتیجه برررسی زندگی اشخاصی بدست آمده است که در روزهای پایانی زندگی خود از مصرف آب و غذا منع شده بودند.

اما باید اذعان کنیم که ۷ روز زمان بسیار زیادی بشمار می‌رود و بدن انسان، نهایتا ۳ تا ۴ روز می‌تواند بی‌آبی را تحمل کند. این توانایی در گرمای شدید هوا حتی ممکن است از این میزان هم کمتر باشد.

کلاد پیانتادوزی، یکی از محققان دانشگاه دوک در این رابطه گفته: شما می‌توانید تا ۱۰۰ ساعت بدون نوشیدن آب در دمای معمولی بیرون دوام بیاورید. اگر هوا سرد باشد، تحمل بی‌آبی بیشتر خواهد شد. اما اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشید، خیلی کمتر از این تعداد ساعت می‌توانید با تشنگی کلنجار بروید.

پیشنهاد از

کم آبی

خطراتی که بی‌آبی برای بدن بدنبال دارد

بدن انسان همیشه در حال از دست دادن H20 است. به همین خاطر است که یک بار نوشیدن آب در روز نمی‌تواند نیاز بدن را در این رابطه تامین کند.

بدن هر بار با عرق کردن، دستشویی رفتن و حتی بازدم مقداری از آب خود را از دست می‌دهد.

براساس یافته‌های علمی مشخص شده که تحت شرایط سخت، بزرگسالان ممکن است تا ۱٫۵ لیتر از آب بدن خود را در هر ساعت و به‌واسطه عرق کردن از دست بدهند.

اگر آبی که از دست می‌دهید را جبران نکنید، میزان مایعات بدن به‌سرعت کم شده و بسیار خطرناک خواهد بود زیرا ممکن است به کاهش حجم خون نیز منجر شود.

وقتی جریان خون در بدن کم می‌شود، فشار خون پایین می‌آید و ادامه این روند خطرات جانی بدنبال خواهد داشت.  همچنین، در صورت عرق نکردن، دمای بدن زیاد می‌شود.

کم‌آبی موجب از دست رفتن بیش از ۱۰ درصد از وزن بدن انسان می‌شود که اگر به‌سرعت جایگزین و تامین نشود، می‌تواند خطر مرگ بدنبال داشته باشد.

منابع تامین کننده آب بدن چیست؟

همه انسان‌ها علاوه بر آب نوشیدنی که منبع اصلی تامین رطوبت بدن است، از طریق غذا، میوه و سبزیجات می‌تواند آب بدن خود را تامین کند.

نوشیدنی‌های طعم‌دار همانند آب‌میوه‌ها و نوشابه‌ها هم در این امر نقش دارند. اما توصیه اکید داریم که از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید زیرا به‌شدت موجب کم‌آبی می‌شود زیرا مقدار ادرار را افزایش می‌دهد.

چند لیوان آب در روز برای سلامت بدن ضروری است؟

با میوه ها و سبزیجاتی آشنا شوید که مقدار زیادی از آب بدن را تامین می کنند

این نشانه ها ثابت می کند به قدر کافی آب نمی نوشید

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :